Uitleg: stock vs modified & rijhulpen

10 jaren 3 maanden geleden #100549 door WhiteAnimal166
Uitleg: stock vs modified & rijhulpen werd gestart door WhiteAnimal166
Sinds TT 79 zijn we gestart om bij de opgave van TT resultaten als experiment optioneel te vermelden onder welke omstandigheden de gereden tijd tot stand is komen. Het idee hiervoor is naar geopperd door leden van de community zelf omdat de TT's in de Seasonal Events vaak keuze bieden welke auto je kan gebruiken, ruimte geven om de auto te tunen, en allerlei rij-opties vrij laten waaronder het beruchte slipherstel. Het gevolg is dat er een groot verschil in tijden kan ontstaan, enkel en alleen vanwege de gebruikte auto, de beslissing om wel of niet te tunen en de gekozen rijhulpen. In beginsel zijn we daarom onderscheid gaan maken tussen 'stock' en 'tuned', en soms een vermelding van gebruikte rij-instellingen..

Bij deze lijkt het me een goed moment om eens in een overzicht samen te vatten wat de termen stock en tuned nou eigenlijk betekenen. We zijn vanuit een goed idee hiermee begonnen, maar hebben vervolgens nooit exact uitgelegd wat we ermee bedoelen.

Voor extra duidelijkheid handhaven we 'stock' maar ipv tuned hebben we het vanaf aankomende TT81 liever over 'modified'. Immers, niet alle aanpassingen zijn echt tuning terwijl een auto er wel beter van wordt.

1. Stock (standaard)
a - zoals de auto bij de dealer vandaan komt
b - om aan TT voorwaarden te voldoen is het toegestaan om een andere bandensoort te monteren en om PP's te (alleen!) verlagen
c - van paint jobs en andere velgen is niet bekend dat deze prestaties beïnvloeden. Deze aanpassingen zijn derhalve toegestaan.
d - we raden aan om olie te verversen indien nodig*


2. Modified (aangepast)
a - voorzien van welke aanpassing dan ook die de prestaties of handling van de auto kan verbeteren in vergelijking met een standaard auto zoals gedefinieerd onder punt 1
b - rembalans instellingen komen toen goede aan de handling bij remmen en vallen daarom onder de aanpassingen zoals genoemd in punt 2a
c - met uitzondering van de veranderingen zoals genoemd in punt 1b, 1c en 1d

* olie verversen is toegestaan en wel om de volgende reden: tijdens het gebruik raakt een auto ingereden en stijgt het aantal pk's. Na verloop van tijd raakt de olie vervuild en wordt het aantal pk's weer minder. Dan zou je op dat moment ook niet zomaar meer je eigen tijd kunnen verbeteren omdat de auto in basis al een iets langzamer is geworden.


In basis gaan we ervan uit dat de tijd gereden is met de volgende rij instellingen:
- ideale lijn uit
- stuurhulp uit
- tractiecontrole = 0
- stabiliteitsmanagement uit
- ABS = 1
- slipherstel uit

Indien anders, graag afwijkende rijhulpen & instellingen in de opmerkingen opnemen samen met de pk / PP gegevens.

Voorbeeld opgave rondetijd
GTHQ_WhiteAnimal
D2G
1.16.301
stock
ABS 1, SH aan

Bovenstaande beschrijving is mede tot stand gekomen met input van GTHQ_Fantasmagor.

"On track I don't fear anyone, but respect everyone"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peetjuhh, GTHQ_Fantasmagor, Kaarraak

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WhiteAnimal166
  • WhiteAnimal166's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_WhiteAnimal - D2G
Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #100612 door Peetjuhh
Beantwoord door Peetjuhh in topic Uitleg: stock vs modified & rijhulpen
Thnx voor de toch wel nodige info over dit thema, :)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer