main_enDe release van Gran Turismo PSP of Gran Turismo Mobile is vandaag, 1 oktober 2009.

Het granturismo5.nl team kreeg van Sony de beschikking over GT Mobile om deze review te kunnen schrijven.

Er is al veel over geschreven en gepubliceerd. Wij wilden ons eigen beeld vormen over het spel en zijn dus druk aan het testen geweest.

We kunnen zeggen dat dit geen straf is geweest…..

Al vele reviews hebben we kunnen lezen op de diverse game sites. Gran Turismo Mobile werd eigenlijk niet zo heel hartelijk ontvangen. Terecht? Wij vinden van niet.

Gran Tursimo Mobile is een gaaf spel, volgens Sony moet je het zien als “snackable content”. Het is een hapje voor tussendoor. Leuk voor even met je vrienden een ad-hoc race en het is heel herkenbaar Gran Turismo. Het is dus geen hoofdgerecht zoals Gran Turismo 5 of andere games die je uren, dagen, weken of zelfs maanden kunt spelen. Alhoewel, het verslaving gehalte is in onze ogen best groot. Verder is de garage die je opbouwt in Gran Turismo Mobile, over te zetten naar de toekomstige Gran Turismo 5.

Als je dat voor ogen houdt is het een goede game en snappen wij ook niet de kritiek die het heeft gekregen.

Gran Turismo Mobile is een absolute must voor de “Die hard Gran Turismo fan”.

Het spel kenmerkt zich op een typische Gran Turismo manier. De menu’s zijn heel herkenbaar, de auto’s zien er vertrouwd uit. Het geluid, zeker met hoofdtelefoon op, klinkt erg goed. De circuits kloppen als een bus en de framerate (60 fps) zorgt voor een adembenemende Gran Turismo ervaring. Over cijfers hoeven we het niet meer te hebben die kan je terug vinden in het Gran Turismo Mobile overzicht. Er zijn genoeg auto's, circuits en uitdagingen om deze game lang interessant te houden.

Het is en blijft echter een PSP game. De besturing is even wennen, de knopjes zitten vrij dicht op elkaar en dat zorgt voor verkrampte vingers bij te lang spelen. Verder is de laad tijd, via UMD, volgens ons vrij lang, maar dat geeft de verkrampte vingers weer de tijd te herstellen. Tevens zagen wij op de PSP 1000 en 2000 en vorm van Ghosting, een schaduw die bij snelle bewegingen achter de beweging van de auto kwam. Net alsof het beeldscherm de bewegingen niet kon bij houden.

Game inhoud

Hieronder zetten we kort de game inhoud uiteen.

Als je de game start kom je in het menu met 8 opties. Je start met 100.000 credits en krijgt al een (willekeurige) auto. Je begint op dag één. Na races, proeven en andere bezigheden vorderen de dagen.

img002-122301Menu

Eén speler

Ad Hoc-modus

Dealers

Uitdagingen

Gegevens bekijken

Gran Turismo bioscoop

Opties

Handleiding

Eén speler

cy0003Hier kan je kiezen uit een race, time trial of drift sessie, de auto kiezen en het circuit.

Een time trial is eigenlijk vrij op de baan rijden. Een race is altijd voor credits, hoe moeilijker en langer de race wordt, hoe meer credits je krijgt. Je hebt altijd drie tegenstanders, dus bent met zijn vieren op de baan. Driften is zoals we bij Gran Turismo Prologue ook gewend zijn, tussen bepaalde secties moet je zo dwars mogelijk gaan, zonder te spinnen of iets te raken. Als je dat goed kunt, levert dat heel wat credits op.

De auto’s waarmee je kunt racen zijn de auto’s die je in je garage hebt gestald. De auto die je kiest kan je vervolgens handgeschakeld of automatisch instellen, banden uitkiezen, TCS en ASM aan of uit zetten, stuurhulp en realisme bepalen. Verder kan je de auto instellen, en deels tunen. Dit tunen bestaat uit het aanpassen van het vermogen, gewicht en downforce. Dit kan overigens niet bij alle auto's. Tevens kan je de driving physics op Standaard of Professional zetten. Standaard is iets arcade achtiger, Professional realistischer, maar ook moeilijker daardoor.
Verder is er een moeilijkheidsgraad van de AI-coureur bepalend aan je opgebouwde ervaring. Afhankelijk van je ervaring ga je naar 'D', 'C', 'B', 'A' en 'S', per circuit. Dit zal dan ook meer credits opleveren, echter hebben we dit niet kunnen testen.

Ad Hoc-modus

Bij deze modus moet je WiFi knop op de PSP aan staan en een andere persoon met een PSP en WiFi in de buurt zijn. Je kunt in dit menu kiezen voor racen tegen een ander in totaal met vier personen. Of je kunt auto’s ruilen, geven of ontvangen. Als je een auto ruilt, verdwijnt deze uit je collectie. Als je er een geeft niet.

dfdsfbMet de ad-hoc modus racen kan zeer winst gevend zijn voor de winnaar, maar de verliezer verliest nauwelijks tot geen credits, alleen de eer. In de ad-hoc zijn verschillende typen races, zoals standaard race, feestrace, rouletterace en jackpot race. De standaard race is zoals gezegd standaard, bij feestrace wordt er een handicap gemaakt, een vertraagde start, bij degene die telkens wint. De rouletterace, daar passen de niveau verschillen zich automatisch aan door de winnaar een langzamere auto te geven. Bij een jackpot race wordt op en willekeurig moment iemand aangewezen als geldwolf. Als die wint gaat hij er met alle prijzen vandoor, en dat kan behoorlijk oplopen. Ook leuk om te zien is de naam die boven de auto hangt bij de ad-hoc (zie foto).

Dealers

mainBij de dealers heb je altijd te maken met “maar” vier dealers tegelijk. Wil je dus meteen een bepaald merk of type kopen, zal dat niet altijd kunnen. Je moet dan wachten totdat de dealer voorbij komt. Maar, wees niet gevreesd, er is keuze genoeg. Per dag komen nieuwe dealers voorbij. De gewilde auto’s zijn wel prijzig, dus goed sparen. Een Bugatti kost al gauw 2.000.000 credits. Afstellen van de auto’s kan, van de 30 favorieten wordt dit bewaard. Echt tunen is er niet bij, maar dat is misschien ook teveel van het goede.

Uitdagingen

img005-122301De uitdagingen bestaan uit A t/m I. Dit is een soort driving academy, zoals we dat gewend zijn van Gran Turismo. Je begint met een stukje rechtuit en op tijd remmen, tot aan hele circuits waar het nodige moet worden ingehaald. Iedere uitdaging bestaat uit 6 challenges. Je kunt die dan halen in brons, zilver en goud en dat levert weer de nodige credits op. Voor goud uiteraard meer dan voor zilver en brons. Deze modus vonden wij erg verslavend, vooral om tot goud te komen.

Makkelijk was dit in veel gevallen overigens niet. Na het afronden van een uitdaging, krijg je een reeks nieuwe uitdagingen J t/m N. Of je na het afronden met alles op goud een auto wint, is ons helaas niet bekend en dus ook niet gelukt.

Gegevens bekijken

Bij gegevens bekijken kan je de tussenstand van de game bekijken. Hoeveel kilometers heb je geracet, hoeveel gouden, zilveren en bronzen bekers heb je, hoeveel credits heb je gewonnen, etc. Ook kan je hier naar de gebeurtenissen kijken en in je garage rondneuzen. Een gebeurtenis is bijvoorbeeld als je een nieuw AI-niveau hebt behaald of een driftproefrecord hebt gehaald.

Gran Turismo bioscoop

In de bioscoop staat de intro film klaar, je replays en replays van uitdagingen, als je die hebt opgeslagen. De replays is wel even zoeken, want dit gaat per circuit. Dus als je op Suzuka iets hebt opgeslagen, moet je naar het circuit van Suzuka, en daar tussen staat je opgeslagen replay.

gran-turismo-psp-20090625022138883

Opties

Bij opties kun je allerhande zaken instellen zoals de knoppen indeling van je PSP, de algemene instellingen zoals eenheden en begin filmpje aan of uit. De geluidsinstellingen zijn instelbaar op geluidsniveau, muziek in en uitstellen in menu's, race en replay's en verder is de hoofdtelefoon niveau af te stellen. Verder is er nog een menu voor de multiplayer instellingen.

Handleiding

De handleiding biedt een walkthrough voor alle onderdelen en geeft de versie van het spel weer.

Conclusie
Onze conclusie is deze keer heel kort en krachtig.
Zoals boven reeds vermeld, dit spel is een must voor de GT-fan. Het verzamelen van alle auto's kan daarbij een motivatie zijn om deze game te kopen aangezien de auto's uit de garage overgezet kunnen worden naar Gran Turismo 5. Het is een pick up and play game, dus heb je even wachttijd, dan kan je deze game er prima bijpakken en spelen.
Wij zijn verkocht, jullie ook?

Wij willen jullie mening ook weten, dat kan! Hier op deze forum.

Tevens de vraag, welke kies jij? Als je niet kunt kiezen of weet wat er is, check het hier...