Hoe maak ik een skin in AC?

9 jaren 9 maanden geleden - 9 jaren 9 maanden geleden #105596 door mjhorenberg
Hoe maak ik een skin in AC? werd gestart door mjhorenberg
Zoals jullie weten kan je voor Assetto Corsa (AC) mods maken. Dit kan voor skins van auto’s, auto zelf en voor tracks. We zullen in dit topic als eerste uitleggen hoe je je eigen skin kunt maken voor een auto in AC. Let er wel op dat jij in principe alleen de skin kunt zien. Als je wilt dat je vrienden de skin ook kunnen zien, dan zullen zij de skin ook op hun pc moeten zetten. De uitleg hoe je een skin kan installeren kun je hier vinden

Benodigdheden

Voor het maken van skins heb je een aantal dingen nodig.
  • Een fotobewerkingprogramma (Photoshop/Gimp)
  • NVIDIA Texture Tools.

Voor deze beschrijving heb ik gebruik gemaakt van Photoshop. Mocht je geen Photoshop hebben, dan is Gimp een goede gratis optie. De werkwijze zal dan wel iets afwijken gezien de andere interface van Gimp, maar de basis blijft hetzelfde. Daarnaast kan je hier de NVIDIA Texture Tools downloaden. Deze tool heb je nodig om de skin op te slaan in het .dds bestandsformaat. Dit is het formaat dat AC gebruikt voor de skins.

Voorbereiding

Voor het maken van een nieuwe skin moete we eerst naar de map van de auto waar we skin voor willen maken. In dit voorbeeld gebruik ik de Ferrari 458 Italia, dus daarvoor ga ik naar de map ‘C:\...\assettocorsa\content\cars\ferrari_458\skins’. We maken hier nu eerst een map aan waarin we de nieuwe skin gaan zetten. Ik maak hier nu voor het gemak even een map aan voor mijn GTHQ skin (de GTHQ map), maar de map kan je zelf de naam geven die je wilt. Let er wel op dat je spaties in de naam van de map voorkomt, want dit kan er later voor zorgen dat je de preview van de auto niet ziet in AC. Spaties kun je daarom beter vervangen door een underscore (_). Standaard toont AC de naam van de map voor een skin. Dit valt wel in te stellen via configuratie bestanden, maar daar kom ik later nog op terug.





Nu kunnen we de template van de auto op gaan halen en deze in de nieuwe map zetten. Alle templates van de auto’s worden meegeleverd met de installatie van AC en zijn terug te vinden in de map ‘C:\...\assettocorsa\dev\skin_templates’. Aangezien ik die van de Ferrari moet hebben ga ik naar de map ‘C:\...\assettocorsa\dev\skin_templates\template ferrari 458 italia’. De bestanden die in die map staan kun je allemaal naar de GTHQ map kopiëren.





Vervolgens ga ik naar de map van een andere skin en kopieer de bestanden die in de afbeelding hieronder geselecteerd zijn. Deze bestanden plak ik dan in de GTHQ map. Let wel op, want de bestanden in de map kunnen ook andere namen hebben, zoals bv livery_d.psd of skin_00.psd. De basis van bewerken is wel voor allemaal gelijk.





We hebben nu alle bestanden die we nodig hebben. Dan kunnen we nu aan de slag met de skin zelf.

Skin maken

Nu ga we naar de GTHQ map en open ik het bestand CARPAINT.psd. Als het bestand geopend is, dan kun je rechts onderin de layers van de afbeelding zien. Eigenlijk zijn er hier maar 2 echt belangrijk van en dat zijn de base color- en wireframe layer. De base color geeft je de mogelijkheid om de basiskleur van je auto in te stellen. De wireframe layer geeft een weergave van de dimensies en lijnen van de auto aan. Als je een auto gaat maken zal je deze altijd aan hebben staan, maar voor het opslaan van de skin, moet hij uit staan. Hier kom ik zo nog op terug.





Het eerste wat we nu gaan doen is de kleur van de auto aanpassen. Mijn uiteindelijke auto wordt zwart, maar voor ontwerpen is dit niet echt handig, aangezien de vlakken buiten de auto ook worden weergegeven met zwart. Recht onderin selecteer je eerst de base color layer. Daarna in de toolbar links selecteer je je bucket tool. Nu alleen nog even de kleur selecteren die je wilt hebben en dan met de buckettool op de afbeelding klikken.





Ik heb nu zelf een aantal logo’s en racenummers op de auto aangebracht. Je kunt je hier na vrije lust uitleven. Wees lekker creatief. Ik ga hier niet direct uitleggen je deze dingen toe kunt voegen met Photoshop, want dat is meer algemene Photoshop kennis. Ik wil me hier richten op het maken van een skin. Mocht er toch vraag naar blijken te zijn, dan kunnen we daar als nog iets voor maken.





Skin Opslaan

Voordat je de skin op gaat slaan, moet je nog om een aantal dingen denken. Ik heb zelf de base color layer nu aangepast naar de uiteindelijke zwarte kleur. Zorg dat je de wireframe layer niet zichtbaar maakt door op het oogje voor de layer te klikken. Voor een zwarte auto maakt het niet zo veel uit, maar als je aan andere kleur auto hebt, wil je niet al die lijnen op de auto terug zien.





Nu we klaar zijn met het ontwerpen van de auto, gaan we eerst het photoshop bestand opslaan. Dit kan je via het menu doen of door CRTL+S in te drukken. Daarna ga je het bestand ook nog in een ander formaat opslaan, dus selecteer in het menu nu de optie ‘opslaan als’. Je moet nu kiezen voor het bestandsformaat D3D/DDS en daarna klik je op opslaan. Let hierbij wel op de naamgeving: Het dds bestand moet dezlefde naam hebben als het originele Photoshop bestand uit de template map. Pas deze dus niet aan. Als het dds bestand al bestaat krijg je de vraag of je het bestand wilt overschrijven. Deze vraag kun je met OK beantwoorden.





Nu krijg je het onderstaande scherm te zien. In de bovenste selectieveld selecteer je de optie 'DXT5 ARGB 8 bpp | interpolated alpha'. De ‘Generate MIP Map’ optie rechts bovenin moet geselecteerd zijn en het selectieveld moet op de waarde 6 staan. Klik nu op de ‘MIP Map Filtering’ knop, kies in de nieuwe popup als filtertype ‘Blackman’ en druk op ‘OK’. Vervolgens kun je op Save drukken om het dds bestand aan te maken. Er lijken wel wat bewerkingen gedaan te worden, dus het opslaan kan wel een aantal seconden duren. Gewoon even geduld hebben.





Afwerking skin

Als we nu weer overschakelen naar windows verkenner en in de GTHQ map kijken, dan zien we nu een CARPAINT.dds staan. We hebben de skin nu dus in het juiste formaat en klaar voor gebruik. We zullen nu eerst de config van de skin nog even aanpassen, zodat de naamgevingen en dergelijke zo goed staan. Open nu het bestand ui_skin.json met notepad.





Je krijgt nu het onderstaande bestand te zien. Ik heb de gegevens nu aangepast naar mijn eigen wil. Je kan hier in principe invullen wat je wilt. Ik zou wel adviseren op de naam van de map gelijk te houden aan de waarde bij ‘skinname’. Als je het bestand hebt aangepast, dan kan je hem weer sluiten. Vervolgens wel even de wijzigingen opslaan als daarom gevraagd wordt.





Nu kunnen we je skin gaan bekijken in AC. Hier zijn 2 manieren voor. Je kunt natuurlijk even het spel opstarten en dan via daar een skin selecteren. Ik neem hierbij even aan dat AC spelers weten hoe dat moet. De 2e manier is om in de map ‘C:\...\assettocorsa’ het bestand acShowroom.exe op te starten. Hierdoor kom je direct in de showroom die ook door het spel wordt gebruikt. Je moet er wel rekening houden dat via deze manier alleen werkt als je in AC ook die auto geselecteerd hebt. Je kunt in de showroom alleen geen keuze maken voor een bepaalde auto. Als je in de showroom zit kun je onderin een skin selecteren. Klik voor een laatste afwerking van je skin nog even op het camera knopje. Die foto gaan we zo nog even gebruiken. Om de mijn verdere verhaal nog te laten kloppen, druk ook nog even op de optie ‘Select Skin’.





Nu gaan we de laatste puntjes op de i zetten. In de GTHQ map heb je een bestand livery.png. Open dit bestand in photoshop en maak hier even een leuk logo van. Voor mij werkte de kleur zwart met GTHQ logo het beste. Als je er klaar mee bent bestand even opslaan met de optie ‘opslaan als’. Denk er om dat je het originele bestandsformaat png weer selecteert.





Toen we net in de showroom zaten hebben we 1 of meerdere foto’s van de skin gemaakt. Die gaan we nu nog even gebruiken om de previews in AC van de skin te regelen. Bij mij worden de foto’s opgeslagen in de map ‘C:\Users\Mark\My Documents\Assetto Corsa\screens’. Dit kan op jou pc afwijken gezien de taal van je besturingssysteem. Ik open vanuit daar de foto die ik zojuist heb gemaakt en open die met Photoshop. Daarna gebruik de optie ‘opslaan als’ om het bestand op te slaan in de GTHQ map onder de naam ‘preview_original.jpg’. Je krijgt weer een overschrijf vraag en die kun je weer met OK beantwoorden. Daarna resize je de afbeelding naar een formaat van 1024*576 en doe je nog een keer ‘Opslaan als’ maar nu met de naam ‘preview.jpg’.





Het Resultaat

Nu zijn we helemaal gereed met het maken van de skin. Tijd om AC op te starten en de resultaten van je werk te bekijken. Ga binnen AC naar de optie om een auto te selecteren en kies daar voor Ferrari.





Als je nu naar de Ferrari 458 kijkt, dan zie we de foto van de skin de we zojuist hebben gemaakt. Dit komt omdat we eerder in de showroom deze skin al geselecteerd hebben. Klik nu op het sleuteltje rechtsonder bij de auto om de details van de auto bekijken.





Als je nu bij de details van de auto kijkt, zie je een deel van de gegevens uit het ui_skin.json bestand. De naam van de coureur lijkt nog niet goed te gaan, maar de rest klopt wel. Als we bovenin voor een kleur willen kiezen, dan zien we ook dat daar een zwart vlak met GTHQ logo om onze skin te kunnen selecteren.





Tot dusver de basis uitleg voor het maken van een skin in AC. Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben en dat een aantal mensen er lekker mee aan de slag kan gaan. Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik dat graag.
Laatst bewerkt 9 jaren 9 maanden geleden door mjhorenberg.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jilt, gjors65, Kaarraak, Jona777

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • mjhorenberg
  • mjhorenberg's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden - 9 jaren 9 maanden geleden #105606 door firebird79
Beantwoord door firebird79 in topic Hoe maak ik een skin in AC?
volgens mij heeft niet iedere template een psd file met de naam carpaint.
de z4 gt3 bv heeft livery_d
dus volgens mij moet je de naam die de psd file heeft ook altijd zo laten.

en voor wie t niet duidelijk is,alles binnen de wireframe is zichtbaar.
en wanneer je zoals MJ in het voorbeeld een zwarte skin maakt en de wireframe is ook zwart hoef je niet perse eerst op een andere kleur te werken,je kan de wireframe gewoon verven.
wat ik dan altijd doe is de wireframe uitschakelen(omdat hij aardig wat vraagt van je pc wanneer je hem aanklikt),dan de wireframe selecteren,ook al zie je hem niet,je kan hem wel verven,gewoon met de kwast over het hele scherm gaan.
en voordat je hem zichtbaar maakt,even een ander onderdeel selecteren,bv de baselayer en dan kan je hem zichtbaar maken.

klein tipje,weet je niet precies welk onderdeel wat is,ff een felle kleur geven,bekijken en je weet waar ie zit.moet ik wel bijzeggen dat er onderdelen zijn die je niet zal zien,maar dat maakt dan ook niet uit.

om diverse layers uit te lijnen op de verschillende onderdelen van de template zal je constant de showroom telkens opnieuw moeten openen(in iracing kan ik gewoon de livery verversen met ctrl-r,maar hier volgens mij niet)om t resultaat te zien.
t leuke van de diverse templates om t je makkelijker te maken is dat iets wat je bv op de motorkap plaatst en wilt laten doorlopen op de voorbumper of groter of kleiner gemaakt zal moeten worden.
Laatst bewerkt 9 jaren 9 maanden geleden door firebird79.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #105674 door mjhorenberg
Beantwoord door mjhorenberg in topic Hoe maak ik een skin in AC?

volgens mij heeft niet iedere template een psd file met de naam carpaint.
de z4 gt3 bv heeft livery_d
dus volgens mij moet je de naam die de psd file heeft ook altijd zo laten.


Daar was ik gisteren inderdaad ook al gekomen. Ik zal de beschrijving hierop nog even aanpassen. Ik ben zelf gisteren begonnen met een skin voor een McLaren Mp4-12C. Deze heeft 2 templates, 1 voor de gekleurde delen en 1 voor de carbon delen. Daarnaast is er nog veel meer aan te passen aan de auto, zoals de velgen en de binnenkant (zag ik bij andere skins). Ik zal hier binnenkort ook nog even een stuk over schrijven.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • mjhorenberg
  • mjhorenberg's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #105963 door mjhorenberg
Beantwoord door mjhorenberg in topic Hoe maak ik een skin in AC?
Ik heb zojuist de beschrijving aangepast m.b.t. de naamgeving van de map. Voorkom het gebruik van spaties in de naam van de map en gebruik in de plaats daarvan een underscore (_). Dit om problemen met het tonen van de preview te voorkomen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • mjhorenberg
  • mjhorenberg's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
Lees meer