Bandenkeuze

12 jaren 1 maand geleden #68941 door MB-Menace
Bandenkeuze werd gestart door MB-Menace
Hierbij een observatie van mij die ik graag met jullie zou delen:

Even de achtergrond van mijn gedachte...

Bij de endurance races was mijn oorspronkelijke gedachte dat ik het beste de hardere raceband kon kiezen i.v.m. de levensduur. Omdat ik het leuk vind om spannende races te rijden kies ik een auto waarmee ik in principe kan winnen als ik goed rij, en niet een auto waarmee ik met 25 ronden voorsprong win.

Omdat ik niet wist hoe mijn auto zich zou verhouden tegenover de competitie kocht ik zowel de harde, als normale, als zachte raceband. Ik startte zoals gebruikelijk op de harde band.

Tijdens de race echter viel het me tegen hoe kort de harde raceband meeging. De band was na 17 ronden voluit racen gewoon op. De band had te weinig grip en ik gleed vaak onder het remmen en in het eerste deel van de bocht. Ik lag wel een eind voor, met een gemiddelde rondetijd van +/- 1:30.

Bij de wissel besloot ik de zachte banden te proberen. Hiermee reed ik 23 ronden met een gemiddelde rondetijd van 1:26. Ik remde op tijd (zonder glijden), nam het eerste deel van de bocht rustig (zonder glijden) maar kon eerder op het gas. De keer dat ik te hard of te gek ging, had ik (goede) zachte racebanden en kon ik even hard remmen of wat meer glijden door de bocht. Met de harde banden was dit niet gelukt. Ik heb daarna op dezelfde rustige manier gereden met de harde banden en die gingen toen ook langer mee, maar toen was ik weer langzamer dan de oorspronkelijke 1:30.

Mijn inziens was de harde raceband dus volslagen nutteloos. Ervaren jullie dit ook zo of zijn er nog andere factoren in het spel zoals de afstelling en circuit? Kan een hardere band beter zijn op een bepaald circuit en met een hierop afgestemde afstelling van de auto?Zijn er algemene tips en adviezen voor het gebruik van banden

Groeten,

- Eric

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • MB-Menace
  • MB-Menace's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #68967 door some12hate
Beantwoord door some12hate in topic Re: Bandenkeuze
persoonlijk kies ik bijna altijd wel voor de racezacht,

hieronder een link van iemand die het helemaal uitgezocht heeft, wel interresant lees voer;

www.gtplanet.net/forum/showthread.php?t=236549

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #68979 door MB-Menace
Beantwoord door MB-Menace in topic Re: Bandenkeuze
Hmmm... inderdaad interessant om te lezen, zeker als je voorbij de eerste post leest want er is een interessante discussie. Het lijkt er dus op dat het niet zo makkelijk te zeggen is, omdat veel afhangt van het circuit, de auto en de afstelling. Mijn race toevallig bleek voordelig te zijn voor zachte racebanden, terwijl bij andere tests de medium of harde racebanden beter uitkwamen.

Om mijn vraag dan lichtelijk aan te passen:

Zijn er afstellingen om de levensduur van de banden te vergroten voor Endurance races?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • MB-Menace
  • MB-Menace's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer