Korte lijn vs snelle lijn

13 jaren 10 maanden geleden #8694 door WhiteAnimal166
Korte lijn vs snelle lijn werd gestart door WhiteAnimal166
Een vraag die ik al een tijdje heb en nu toch maar ga stellen: de Driving Academy is duidelijk over wat een ideale lijn op een circuit hoort te zijn:
"Waar het in ieder geval op neer komt is dat er in racen regels zijn om bochten te nemen, namelijk:
* Van buiten naar binnen naar buiten / zo min mogelijk sturen
* De laatste bocht voor het snelle stuk moet het snelste genomen worden. "

Waar ik vorige week weer eens tegenaan liep op Fuji is dat het in sommige bochten belangrijker is om er eerder doorheen te zijn, dan om meer snelheid te hebben als je de bocht uitkomt. Door de ruimere lijn te nemen om een hogere snelheid op te bouwen, verlies je dan meer tijd dan die je kunt inhalen doordat je over het hele rechte stuk een paar km's harder rijd.

Die bepaling of de ruimere lijn/meer snelheid opweegt tegen de kortere lijn/sneller door de bocht, doen jullie dat op gevoel, of gewoon vaak proberen en dan ontdekken wat werkt?

En 2e vraag, kan het zijn dat als je beter en beter wordt met weightshifting en snelheid vasthouden in de auto, dat er een punt is dat je ineens op een andere lijn toch sneller kunt zijn?

Moet erbij zeggen dat ik bij het bekijken van de replays geen hele schokkende verschillen zie tussen hoe ik rij en hoe bv Davinci het doet. Hier en daar een fractie wijdere lijn of een km langzamer door de bocht, maar aan het eind ben je wel gewoon 2 seconden langzamer.

"On track I don't fear anyone, but respect everyone"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WhiteAnimal166
  • WhiteAnimal166's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_WhiteAnimal - D2G
Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #8696 door BosjesmanEB
Beantwoord door BosjesmanEB in topic Re: Korte lijn vs snelle lijn
@1e vraag: kijk weetje hoe ik er tegen aan kijk is dat je t eigenlijk een beetje combineert, ruime lijn/ meer snelheid en kortere lijn/sneller door de bocht. en het is in mijn geval toch vaak proberen hoe je het beste uit de bocht komt en hoe je het minste verliest, nadat komt het meer aan op gevoel, want als je de snelste manier hebt gevonden dan kan je daar een beetje mee spelen. bijvoorbeeld door weightshifting wat heel erg belangrijk is. zo blijf je wel in de richting van je lijn waar je het meeste profijt van hebt maar geef je de auto net even , ja hoe moet je t zeggen.. een soort van "swing" waardoor je eerder op t gas kan.

en inderdaad als je een kilometer langzamer door de bocht komt verlies echt veel. ook heel duidelijk te zien op de Daytona speedway, en daardoor ben je ook wel even bezig om een goed rondje neer te zetten want je hebt maar 2 bochten en daardoor heb je geen andere punten waar je je bijv. kan verbeteren.


Adios

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #8697 door BosjesmanEB
Beantwoord door BosjesmanEB in topic Re: Korte lijn vs snelle lijn
mijn excuses.. het is

Adios B-man;)

hihi:p

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden - 13 jaren 10 maanden geleden #8709 door Jilt
Beantwoord door Jilt in topic Re:Korte lijn vs snelle lijn
Waar het eigenlijk op neer komt is dat iedere auto, instelling en track een verschillende aanpak vraagt.
Waar je bij de ene auto vroeg instuurt, vraagt de andere weer een later stuur moment en vice versa.
Hier heb je natuurlijk niet zoveel aan als antwoord.

Je geeft zelf al aan dat je als je de replays ziet, je lijn niet veel verschilt.
Dit klopt in essentie.
Er zit echter een nuance in, ik kan hier makkelijk over schrijven en praten, maar het doen is andere koek....

Ik noem een voorbeeld:
Als je onderstaande replay van Davinci op Fuji bekijkt, laatste bocht voor het rechte eind (1:24) dan zie je dat hij de auto plaatst.
Je ziet dat hij rechtuit naar de curbs rijdt, licht afremt en instuurt. Hiermee plaatst hij druk op de voorwielen. Omdat de weg hier iets omhoog loopt krijg je hierdoor extra veel druk op de voorwielen. Hierdoor kan de neus van de auto vrij laat maar toch snel in de juiste richting gezet worden. Gijs van Lennep noemt dit stuurtje dicht.
Dan komt het moment van recht zetten van de auto, dus dat je begint met terug sturen. DIt noemt Gijs stuurtje open. Zodra dat gebeurd, bouwt Davinci het gas weer op en anticipeert op de reactie van de kont van de auto, door een soort van tegen te sturen. Dit is het niet echt, want er treed geen slip op. Door dit te doen, onstaat een goede balans op de achterwielen, waardoor beide achterwielen veel grip krijgen en acceleratie maximaal is. Door deze techniek toe te passen en vooral te beheersen, kan je gewoon 0,5 seconde op een rondje pakken.

Wat je zegt met weightshifting, de gaat geen andere lijnen pakken, maar je gaat anders grip genereren, waardoor je sneller en makkelijker op het gas kunt.

i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast
Laatst bewerkt 13 jaren 10 maanden geleden door Jilt.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #8722 door WhiteAnimal166
Beantwoord door WhiteAnimal166 in topic Re:Korte lijn vs snelle lijn
Voorbeeld filmpje met Davinci is glashelder. Dan zit er weinig anders op dan blijven oefenen, oefenen, oefenen om een betere feeling te krijgen en om makkelijker de balans te vinden welke lijn wel werkt en welke niet. Zijn het toch weer de details die het hem doen B)

"On track I don't fear anyone, but respect everyone"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WhiteAnimal166
  • WhiteAnimal166's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_WhiteAnimal - D2G
Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #8725 door davinci
Beantwoord door davinci in topic Re:Korte lijn vs snelle lijn
@ Jilt en B-man, ik had het niet beter kunnen formuleren. :)

En WhiteAnimal het is inderdaad een kwestie van veel oefenen en verschillende lijnen uitproberen.

ps. alle credits voor de maker(s) van het filmpje, mooi gedaan zo met dat dual screen. :cheer:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #8729 door Jilt
Beantwoord door Jilt in topic Re:Korte lijn vs snelle lijn
davinci wrote:

@ Jilt en B-man, ik had het niet beter kunnen formuleren. :)

En WhiteAnimal het is inderdaad een kwestie van veel oefenen en verschillende lijnen uitproberen.

ps. alle credits voor de maker(s) van het filmpje, mooi gedaan zo met dat dual screen. :cheer:


Tnx Vince ;)

i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #8736 door giznav
Beantwoord door giznav in topic Re:Korte lijn vs snelle lijn
vraag:Bij het filmpje van Davinci,met deze view zit dan de (stuur uitslag meter???) links in het midden naast de km teller??? mss formuleer ik het niet goed maar weet het niet ander te benoemen.alvast bedankt Giz

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden - 13 jaren 10 maanden geleden #8737 door davinci
Beantwoord door davinci in topic Re:Korte lijn vs snelle lijn
giznav wrote:

vraag:Bij het filmpje van Davinci,met deze view zit dan de (stuur uitslag meter???) links in het midden naast de km teller??? mss formuleer ik het niet goed maar weet het niet ander te benoemen.alvast bedankt Giz


De meest linker grafiek naast de km-teller geeft volgens mij de G-krachten in de bochten aan.
En de grafiek die ertussen in zit, geeft aan hoeveel er gas gegeven en geremd word.
Laatst bewerkt 13 jaren 10 maanden geleden door davinci.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #8738 door Jilt
Beantwoord door Jilt in topic Re:Korte lijn vs snelle lijn
giznav wrote:

vraag:Bij het filmpje van Davinci,met deze view zit dan de (stuur uitslag meter???) links in het midden naast de km teller??? mss formuleer ik het niet goed maar weet het niet ander te benoemen.alvast bedankt Giz


Vanuit de Driving Academy Experts:

i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer