Waarom Virtual Racing?

7 jaren 5 maanden geleden - 7 jaren 5 maanden geleden #116601 door Jilt
Waarom Virtual Racing? werd gestart door Jilt
Ik ben wel eens benieuwd, waarom racen jullie eigenlijk virtueel?

Als ik naar mijzelf kijk, heb ik:
a. het geld niet om echt te racen
b. de ballen er niet voor

Maar waarom blijf ik er aan hangen?

Ik ben een druk baasje, twee puberende kinderen, een vrouw die mij scherp houdt (en dat is positief), een super drukke baan waar ik altijd scherp moet zijn en ben absolute auto fanaat.
Ik merk dat als mijn koppie vol zit, en ik ga racen, mijn focus volledig ligt op het rijden van de lijnen, rempunten, schakelpunten, techniek van de auto, etc. Met andere woorden, ik ben even niet meer in de echte wereld, ontspanning pur sang dus.
Het is dus een soort vlucht. Daarna heb ik een boost van energie, adrenaline en zelfvertrouwen te pakken.

Het geeft een kick! Ook al is het niet echt.... :huh:

Er gaat best wel wat geld in zitten en je kunt het zo duur maken als je wil. Zo goedkoop helaas genoeg niet.....
Je hebt een basis nodig (al snel 1000 tot 1500 euro).

Ik ben benieuwd naar jullie motivatie!

i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast
Laatst bewerkt 7 jaren 5 maanden geleden door Jilt.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jilt
  • Jilt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_Jilt
Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #116604 door Djie
Beantwoord door Djie in topic Waarom Virtual Racing?
Waarom ik virtueel race is de afgelopen jaren wel sterk veranderd maar wat altijd is gebleven is het hebben van een leuke competitie. Rijden met gezellige mensen waarmee je deur aan deur door een bocht kan. Rond 2012 was ik dan toch nog meer met competitie bezig en mezelf echt aan het beter maken om snelle tijden te kunnen rijden. Nu rij ik nog af en toe, soms om even gevoel weer te krijgen voor het echte racen :)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #116605 door jrsnijder
Beantwoord door jrsnijder in topic Waarom Virtual Racing?
Tja, waarom virtueel racing?
Ooit een keer gespeeld op een playstation waarvan ik de uitvoering niet eens meer weet.
Maar voor die tijd was het leuk om met een controller de macht te hebben over een auto, en een keer wat anders als de tennisspelletjes die wij kenden op de tv met die 2 witte balkjes aan de buitenkant welke je op en neer kon bewegen om een wit puntje tegen te houden. (jaja, dat waren nog eens tijden)
Enkele jaren later toen het op mijn werk nog mogelijk was om overuren uit te laten betalen de ps3 aangeschaft icm de GT5
Volgens mij was dat ook de eerste versie waarmee je online kon racen.
Toen ergens terecht gekomen bij een clubje waar de gezelligheid de boventoon voerde.
En nu, luttele jaren later, ondertussen ook overgestapt van PS3-PS4 naar de PC en op dit heeft RaceRoom bij mij de meeste aandacht.
Er zijn mensen die dit niets vinden maar volgens mij hebben diverse racespellen wel hun eigen charmes en hun voor en nadelen.
Vind het persoonlijk nog wel steeds jammer dat GranTurismo er een potje van gemaakt heeft want zo zijn er toch velen aan het virtueel racen begonnen.
Denk niet dat ik GranTurismo Sport aan zal schaffen maar ben wel heel benieuwd wat dit gaat brengen.
En misschien zou het een giga stunt zijn (ook gezien de muntjes voor KAZ) dat volgns jaar GTSport ook voor de PC zou verschijnen.
Voorlopig vermaak ik mij nog wel met het virtueel racen en maakt toch ook wel beetje het kind in je los.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #116608 door NoMercy89
Beantwoord door NoMercy89 in topic Waarom Virtual Racing?
Ooit toen ik nog een klein reneetje was kreeg ik een ps1 voor mijn verjaardag.
Van jongs af aan altijd iets met auto's/autosport gehad.
Dus al snel werd er een stuurtje aangeschaft en kwam TOCA, Monaco grand prix, 24 uur van le mans en natuurlijk gt1.

Toen de PS2 uit kwam kocht ik die met gt3 erbij daar veel mee gereden.
Daarna de ps3 met gt5 en F1.
In eerste instantie weinig mee gedaan tot er op een lan party iemand een dfgt mee had. Hij gebruikte hem eigenlijk niet meer dus kom hem voor een leuk prijsje overnemen en vanaf dat moment bij Gthq terecht gekomen.

Inmiddels is het van leuk een spelletje spelen uit gegroeid tot een flinke hobby waar flink wat tijd in gaat zitten.
Mede doordat we nu een kleine hebben ben ik vaker thuis en heb ik er tijd voor als ze op bed leg.
Beleef er elke dag dat ik speel nog veel plezier aan en het is echt een uitlaat klep.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden - 7 jaren 5 maanden geleden #116610 door GTHQ_koop
Beantwoord door GTHQ_koop in topic Waarom Virtual Racing?
Ik had de waarde een PS1 in de arcade-hallen gegooid voor dat de PS1 te koop was: Sega-Rally, Out-Run, Daytona en voor de motoren; Isle of Man TT B)

Daar wist ik al dat dit voor mij welles heel groot kon worden...

PS1 op de markt en meteen aan het racen geslagen, NFS en de GT-series hebben het volgehouden tot de PS3.
Vanaf de Logitech Driving Force Pro ben ik met stuurtjes bezig en groeit mijn "stoel" gestaag mee.

Waarom Sim-racen i.p.v. echt racen..? Ik ben graag thuis met m'n beesten, Ik ben (bijna) nooit nuchter, Ik vind auto's IRL verschrikkelijk zonde van m'n geld, stop er alleen maar geld in maar krijg er niks voor terug.
Dat laatste is tegenovergesteld met het Simracen, 1x aanschaffen en je blijft er jaren plezier mee hebben. Is je auto stuk, even restart en je gaat weer ipv je portemonee weer trekken en de tussentijd geniet ik lekker van een jointje en een goed glas Whisky ;)
Ik heb door het simracen total geen behoefte meer om "buiten" nog hard te rijden want "binnen" voelt het allemaal veel beter/leuker :woohoo:
Laatst bewerkt 7 jaren 5 maanden geleden door GTHQ_koop.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden - 7 jaren 5 maanden geleden #116614 door HF_BobdeBauer
Beantwoord door HF_BobdeBauer in topic Waarom Virtual Racing?
Ik denk dat ik me redelijk in het bekende rijtje kan plaatsen.
Vroegah op de PC met de Accolade racegames begonnen > PS1 met GT1 en 2 >PS2 Toca/DTM racedriver
Bij de PS3 had ik Grid gelijk aangeschaft. Hierbij kwam voor mij ook pas het online gamen.
Nadat ik mezelf goed genoeg vond maar eens wat op diverse fora gezocht naar online kampioenschappen.
Na 1tje gevonden te hebben, flink getraind, heb ik ze allemaal het snot uit de ogen gereden... zij namen het blijkbaar iets minder serieus dan mij. Verder zoeken naar betere competitie. In die zoektocht kwam ik ergens Koop en Lar-e tegen. Zij reden op dat moment toptijden in Grid, dus mooi tijd om eens goed mijn best te doen. Op advies van hun de controller ingeruild voor een G25 (mijn vrouw is ze nog dagelijks dankbaar :sick: )
Direct een houten frame gebouwd wat later vervangen werd door een zelfgemaakte metalen wheelstand. Vervolgens het stuur compleet verbouwd etc...moest mijn naam wel eer aanhouden natuurlijk.
Na Grid kwam GT5 en GT6, Leuke basis me toch maar te laten verleiden om over te stappen op de PC.
In eerste instantie vond ik AC aan de pittige kant na GT6, dus eerst even vermaakt met Pcars. Toen hier mijn uitdaging wel ophield, toch maar weer AC geprobeerd. Met succes, want vindt het nog steeds leuk.
Maar wat is er dan zo leuk aan.... het op een betaalbare manier, enigszins ervaren hoe het zou kunnen zijn om daadwerkelijk te racen. Ook hier denkt mijn vrouw wel eens anders over...Maar het is ook zeker wel een uitlaatklep voor mij. Als zelfstandig ondernemer en brandweerman heb je wel af en toe de behoefte om even wat anders te doen dan werken...
Laatst bewerkt 7 jaren 5 maanden geleden door HF_BobdeBauer.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #116615 door Illoeminati
Beantwoord door Illoeminati in topic Waarom Virtual Racing?
Mijn verhaal is beetje een mix van alles wat hierboven staat (zonder de Whisy dan :p)

Eerste keer dat ik 'hooked' was, was met GT2 op de PS1. Had zelf geen PS, dus deze ff (ff werd paar maanden ;)) geleend en dan was het maar knallen en knallen met de controller.

Daarna was het vooral de NFS series op de pc (jawel, toen al de switch naar pc gedaan :p lol) waar ik mij wel paar jaar mee bezig kon houden. Denk dat TOCA ook nog een favoriet was van toen.
Heb me ook nog een jaartje of 2 kunnen bezig houden met FPS knallers op de pc, maar toen was GT5 er voor de PS3. Toen is het racen serieuzer geworden. Dat spel grijs gedraaid (en 2 keer GT Academy meegedaan) en de verwachtingen waren hoog voor GT6, maar dit draaide voor mij persoonlijk uit op een dikke NJET.

Al sinds de early release fan van AC en dit zal niet snel veranderen denk ik.

Bottem line, virtual racing kan je doen wanneer je wilt, met wie je wilt en de prijs is ook in je voordeel. Eens je al je shizzle hebt (met hier en daar een upgrade door de jaren heen), kan je er uren, dagen, jaren... mee door.

One day... and that day may never come dat ik de euro millions win of wat dan ook, koop ik wel paar kleine teams voor de Clio cup en kunnen we daar met zen allen gaan close racen IRL :p but until then, zal het gewoon bij virtueel racen blijven :)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #116616 door Jilt
Beantwoord door Jilt in topic Waarom Virtual Racing?
Mooie verhalen al hier! Keet them coming! Tnx

i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jilt
  • Jilt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_Jilt
Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #116617 door CerebralVortex
Beantwoord door CerebralVortex in topic Waarom Virtual Racing?
Waarom Virtual Racing .. goede vraag inderdaad..

Heb vroeger veel gegamed, en dan allerlei soorten games. Maar voor het racen is het bij mij begonnen met Indycar Racing van Papyrus (1993). Rond die tijd ben ik ook F1 beginnen kijken (mss eerder). Daarna de Geoff Crammond Grand Prix serie ! Deze heb ik lang gespeeld met een flight sim joystick voor analoge gas en remmen. Was wel tricky.

Rare is dat ik totaal geen autofanaat was. Ik wou zelfs geen wagen hebben toen ik 18 was. Nu rijd ik nog steeds niet echt graag. Racen en snelheid daarentegen, dat is wat anders..

Na die tijd heb ik lang weinig gegamed. Mss eens NFS met vrienden. Op PS3 dan Formula 1 Championship Edition waar je met de sixaxis van de controller kon sturen. Beetje raar maar werkte redelijk. Het is pas terug begonnen met GT5. DFGT aangeschaft en dat maakte het zoveel beter. Toen ook online gaan rijden, wat het geheel wel een boost gaf. Vandaar GT6 en nu AC. Verschil is wel enorm als je van GT komt.

Ik speel nog altijd allerlei soorten games en wou vaak dat ik minder tijd in AC stak dan meestal het geval is omdat ik nergens geraak in de andere games op deze manier ;) Maar het rijden voelt gewoon zo goed en er blijft zoveel nieuws uitkomen (van Kunos of mods) dat ik toch altijd wel geneigd ben om het eens uit te proberen.

Had ik de kans gehad om real life wat te gaan doen met racen dan had dit uiteraard de voorkeur. Maar het is nooit een passie geweest. En ja, niet echt betaalbaar. Het simulatie aspect spreekt me ook erg aan. Je haalt veel meer voldoening uit het feit dat je een wagen dat realistisch nagebouwd is op de baan kan houden dan een of andere arcade racer te spelen.

Ik vermoed dat het feit dat sims ook steeds verder gaan ervoor zorgen dat je blijft spelen. De immersie vergroot steeds en je waant je bijna echt in de cockpit van de wagen eens je "in" het spel zit. Dat je dit kan vanaf je kamer thuis en online met anderen deur aan deur kan racen is wel speciaal.

Illoe, als je euro millions wint dan doe ik zeker graag mee met de Clio Cup :)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 5 maanden geleden #116618 door mv1979
Beantwoord door mv1979 in topic Waarom Virtual Racing?
Interessante topic!

ik race vooral online omdat ik nogal competitief ingesteld ben, ik heb ooit deze community opgezocht omdat ik graag tegen anderen wilde racen. Ik ben misschien wel het andere uiterste van Jilt, ik ben niet op zoek naar het sociale/gezellige aspect (wel gevonden hier overigens B) ), als ik wil ontspannen stap ik wel op mijn racefiets :lol: (al doe ik dat dan ook weer competitief :dry: ).

Mede door laatstgenoemde het afgelopen jaar weinig aan online racen toe gekomen, hoop er dit najaar weer iets meer aan toe te komen. Dat is het nadeel al je het racen serieus wil aanpakken, het liefst zou ik endurance races doen en dat kost gewoon erg veel tijd. Als ik alle tijd van de wereld zou hebben zou ik waarschijnlijk overstappen naar iRacing of zoioets. Nu hou ik het voorlopig nog even op PCars op de PS4.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer