Drifting 101
- Categorie: Drifting 101
Drifting 101
Proloog
Driften is een vak apart. Het is een ware kunst. Het is de ultieme vorm van voertuig beheersing, het vinden van de balans in de auto, net zoals je dat met een tweewieler zou doen om op het achterwiel te kunnen rijden.
Ik geef het meteen toe, als schrijver van dit stuk heb ik de hulp gevraagd van mensen die deze kunst kunnen en beheersen. Ondanks dat ik best lekker wat strepen kan trekken en een aardige voertuig beheersing heb, is het voor mij, zonder eindeloos oefenen, moeilijk om te doen wat gasten zoals Duman079 doet.
Ik ben dan ook blij dat hij mij wilde bijstaan hierin, evenals het team Burst waar hij deel van uitmaakt. Bedankt gasten!
De Kunst
Wie houdt er niet van de schuddende billen van een mooie vrouw die met haar heupen van links naar rechts beweegt en dit tot een ware kunst verheft?!
Het equivalent hiervan met auto's is driften! Welkom bij de Drifting 101.
Wat is driften?
Driften is het met motorvermogen beheersen van een auto in een zijwaartse slide, die je zo lang mogelijk moet proberen vol te houden. Net zoiets als op je achterwiel rijden op je brommer of je fiets, ben je opzoek naar die ultieme balans.
Driften is een compleet andere tak van sport dan racen. Bij racen wil je juist geen drift of slip, want dat vertraagd. Toch is driften een vak apart en niet zo gemakkelijk als dat je zou denken.
Sterker nog, het is ronduit lastig.
Driften in Gran Turismo
De meeste drifters, zo ook Duman079, gebruiken een controller om te driften. Dit omdat er snel te sturen is met de joysticks op de controllers, en bij driften is dat een pre. Snelle stuur correcties en korte remacties maken de controle van de auto makkelijker.
Er zijn ook drifters die met een stuur rijden, maar hiervoor heb je wel een set-up nodig waarmee je snel en krachtig kunt tegensturen.
Focus - geef niet op
Als je voor het eerst gaat driften, zul je merken dat je erg gefocused bent op het aanzetten van de slide. Hiermee vergeet je het belangrijkste, namelijk anticiperen op waar en wanneer de slide stopt.
Hiermee sta je vervolgens meer achterste voren en in de kattebak, dan je lief is. Probeer vooral te focussen op het verloop van de baan of af te leggen parcours. De slip die je vervolgens kunt opwekken in de tussenstijd, is mooi meegenomen.
Geef niet meteen op, kies een auto en ga daarmee driften, net zolang totdat je het trucje begint door te krijgen. Met welke auto je het beste kan beginnen, kan je het beste vragen hier op het forum.
Techniek
De beginnerstechnieken zijn toe te passen met alle auto's in combinatie met alle soort banden, uitgezonderd de powerslide.
Bij de gevorderde technieken is een juiste set-up van belang en zal ook rekening gehouden moeten worden met vermogen en banden keuze.
Voor de juiste settings per circuit / auto verwijzen we naar het Drift Forum, waar je de vragen hierover kan stellen.
Filmpjes
We hebben diverse filmpjes gemaakt en de onderstaande technieken in beeld gebracht.
Let vooral op het handrem signaal, de rem en het gas bij het gebruiken van de technieken. Kijk of je dit kunt toepassen.
De theorie
Beginnerstechnieken
Deze gebruiken geen lastwissel (verplaatsen van het wagengewicht).
Zij zijn relatief snel en makkelijk aan te leren maar vergen veel oefening om ze volledig te beheersen. Ook ervaren drifters maken veelvuldig gebruik van beginnerstechnieken.
Handremtechniek
Dit is de eenvoudigste beginnerstechniek. Hij is in elk type auto toepasbaar en werkt door de achterwielen te blokkeren door gebruik te maken van de handrem.
Zodra de achterwielen blokkeren lost de bestuurder het gas en stuurt tegen.
In het voorbeeld filmpje hebben we gebruik gemaakt van een voorwiel aangedreven auto, waarbij de handrem wordt aangetrokken en hierna met het gas en tegensturen de auto wordt gecontroleerd.
Dit kan op verschillende snelheden.
Powerslide
Bij deze soort drifttechniek wordt een bocht met volgas genomen om zo overstuur te krijgen door overdreven motorkracht. De kracht van de motor moet voldoende groot zijn om de tractie van de achterwielen te doorbreken en ze aan het spinnen te brengen.
Deze techniek kan niet worden gebruikt bij voorwielaangedreven auto's.
In het voorbeeld filmpje hebben we gebruik gemaakt van een 4-wiel aangedreven auto met veel PK's. Zodra de bocht is ingezet, vol op het gas en tegensturen. Niet teveel, want anders corrigeer je de drift en rij je weer recht. Niet te weinig, want anders sta je achterste voren.
Gevorderde technieken
Deze zijn gebaseerd op lastwissels (verplaatsen van het wagengewicht).
Remdrift
Deze drifttechniek wordt uitgevoerd door al remmend een bocht in te sturen. Al het wagengewicht wordt naar de vooras verplaatst en lokt zo overstuur uit. Wanneer men op dat moment met een achterwielaangedreven auto gas bijgeeft, zullen de achterwielen makkelijk tractie verliezen en spinnen de wielen, zodat we een drift opwekken.
Deze techniek kan in een voorwielaangedreven auto worden gebruikt.
In het filmpje hebben we gebruik gemaakt van een achterwiel aangedreven auto. Let op het aanremmen en handrem gebruik.
Inertiedrift
Deze laterale lastwisseltechniek bestaat erin om het wagengewicht eerst naar de wielen aan de buitenkant van de bocht te verplaatsen met een snelle stuurbeweging in tegengestelde richting, onmiddellijk gevolgd door een instuurbeweging. Op deze manier worden inertiekrachten van de auto gebruikt om de achterzijde van de auto in de gewenste driftbeweging te dwingen. Soms kan een extra handrembeweging helpen om de inertiedrift sneller op gang te brengen.
Deze techniek kan in een voorwielaangedreven auto worden gebruikt.
In het filmpje wordt gebruik gemaakt van een hele grote lastwissel voor het inzetten van de drift. Er wordt geen gebruik gemaakt van de rem.
Gaslos-drift of "lift-off drift"
Door het gaspedaal bij hoge snelheid te lossen, zullen auto's met een neutrale tot overstuurde wegligging van nature in een drift raken. Door de motorremwerking wordt een lastwissel veroorzaakt.
In het filmpje wordt de drift in stand gehouden door gaslos te laten en gas te geven op de juiste momenten. Heel af en toe wordt de rem gebruikt, maar dat is puur om de auto dicht bij de pionnen te houden.
Technieken voor gebruik met koppeling
Koppelingstechniek
Voor de bocht drukt de bestuurder achtereenvolgens de koppeling in, schakelt een (of meer) versnellingen terug (zonder tiphielen) en brengt de auto uit balans door op het gepaste moment de koppeling bruusk terug te laten opkomen. Zo schuiven de achterwielen weg en begint de auto aan zijn zijdelingse glijbeweging. Door gedoseerd gasgeven kan de bestuurder nu de auto in een zo lang mogelijke drift dwars op de weg houden. De techniek kan motorschade veroorzaken door overtoerental, aangezien de stuurcomputer het motortoerental niet kan beperken wanneer dit door de draaiing van de achterwielen wordt veroorzaakt.
Deze techniek kan niet worden gebruikt bij voorwielaangedreven auto's. (alleen te doen in GT met stuur met koppeling)
Koppelingsslip of "coup d'embrayage"
Deze techniek bestaat erin om de koppeling te gebruiken om een schok in de aandrijflijn te brengen en zo de achterwielen aan het slippen te brengen en de balans van de auto te verbreken. Deze beweging met de koppeling wordt ook wel powerclutch genoemd. Deze naam heeft het te danken aan de sterke opbouw van het toerental (power) van de motor tijdens het indrukken van de koppeling. Wel moet dan de stand van het gaspedaal ingedrukt blijven. Wanneer de koppeling dan weer los gelaten wordt komt er in een keer meer vermogen naar de achterwielen waardoor deze gaan spinnen.
Deze techniek kan niet worden gebruikt bij voorwielaangedreven auto's. (alleen te doen in GT met stuur met koppeling)
Alles technieken bij elkaar
Als je alle technieken bij elkaar stopt, dan krijg je zulke drift sessies.
De mannen verantwoordelijk voor deze filmpjes, Duman079 en The_KingB_, doen niets anders dan dit in hun vrijetijd, dus ze hebben veel geoefend...
Duman079
The_KingB_